Lite historik över AMM av Ven. Dharmavajra

Sedan Buddhas tid har många olika riktningar utvecklats inom buddhismen, beroende av människors behov och kulturell bakgrund - fast utan att överge Lärans distinkta kännetecken.
Under de första seklen efter Gotama Buddhas klosterlivet, men när Mahayana började utvecklas, fäste man större vikt vid praxis för människor som hade familj och arbete men som ändå kunde och ville fördjupa sig i Buddhas Lära. Denna utveckling har fortsatt ända in i våra dagar.

Det var verkligen en förutseende vision när den ärovördige Tomo Geshe Rinpoche Ngawang Kalzang inspirerade sin lärjunge Lama Govinda ( Ven. Anangavajra Khamsum Wangchuk) att grunda en buddhistisk sangha med huvudinriktning på Buddha Maitreya. Ven. Tomo Geshe Rinpoche var en tibetansk lama som tillhörde Gelugpa-skolan, men han mottog undervisning från alla stora skolor inom den tibetakska buddhismen. Under många års tillbakadragen meditation sökte han förverkliga det essentiella hos Buddhas Lära.

Genom inriktningen på Buddha Maitreya ville Tomo Geshe Rinpoche skapa en daglig praxis där man ser framåt, befriad från att klänga fast till gamla former och tänkesätt. I Maitreya, den kommande Buddhan, som redan förutagts av Buddha Shakyamuni, såg Tomo Geshe Rinpoche en möjlighet för buddhistisk utövning i nuet. Därför uppuntrade han Lama Govinda att ge Tomo Geshe Rinpoches vision en form där öst och väst bnds samman i nasvar inför allt levande. Genom sitt personliga exempel har Tomo Geshe Rinpche ingjutit nytt liv i detta ideal och dess förverkligeande genom inre utveckling som stöder sig på en djup meditativ och devotional praxis.

Maitreya är den ende bodhisattva som accepteras av alla inriktningar inom buddhismen, och därför kan han ses som en bro som länkar samman Theravada och Mahayana. Därutöver förkroppsligar Maitreya bodhisattva - idealet, nämligen att aktivt vända sig till allt levande med en hjälpande hand men med en djup inre erfarenhet av Upplysningen. Detta ideal kulminerar i Vajrayana - den tantidka formen för buddhismen.

Ytterligare påverkan som formade sanghan Arya Maitreya Mandala var den internationella buddhistiska unionen som grundades av Mahathera Nyanatiloka och Anagarik Govinda, liksom den internationella buddhistiska akademiska unionen. Båda organisationer upplöstes när andra världskriget bröt ut och samtliga europeiska buddhistiska munkar av icke - engelsk härstamning och bodde i Indien och dåvarande Ceylon, internerades i ett koncentrationsläger utanför Dehra Dhun i Indien.

Arya Maitreya Mandala betonar buddhismens enhet i dess många olika inriktningar och arbetar för en förståelse av den buddhistiska traditionen som helhet för att påvisa den organiska utvecklingen av de idéer som Buddha planterade som frön i lärjungarnas hjärtan och sinnen. Dessa frön utvecklades sedan på olika sätt i olika länder i harmoni med den redan existerande kulturen i respektive land. Denna utveckling ägde rum utan att ge upp det väsentliga i Buddhas budskap och utan att förlora den smak av frihet, upplysning och universalitet som kännetecknar Buddhas lära. För att anknyta till denna tradition försökte Arya Maitreya Mandala att ge ett bidrag för att i våra länder och inom vår kultur bevara det essentiella hos Buddhas Lära på ett sådant sätt att det har någonting att säga till människorna i vår tid.

Sanghan Arya Maitreya Mandala grundades vid en offentlig ceremoni den 14 oktober 1933 genom Lama Anagarika Govinda. Den västliga grenen grundades 1952 vid en samtidig ceremoni Berlin i Tyskland och i Sanchi i Indien. Delegater från alla buddhistiska länder deltog i ceremonin.

Arya Maitreya Mandala vilar på två pelare, det vill säga Sutrayana och Tantrayanan ( Lärotalens väg och den tantriska övnings väg), speciellt Siddhalinjen. I detta hänseende betonade Lama Govinda den form för Vajryana som praktiserades i Indien innan den fördes vidare till Tibet. Vi har lärt väldigt mycket av traditionell tibetansk buddhism men vi är inte någon tibetansk sangha. Vi är västerlänningar och bör inte försöka att förneka vår bakgrund. Denna ståndpunkt hos Arya Miterya Mandala ses inte som något exklusivt. Vi respekterar andra former för buddhistisk praxis som äkta uttryck för Buddhas lära och håller nära kontakt med andra buddhistiska grupper därför att vi alla kan lära av varandra i vårt arbete att försöka utveckla vägar för buddhistisk praxis som lämpar sig för människor i ett industrialiserat samhälle.

Centralt för Arya Maitreya Mandala är studier av Buddhas lära, etiska övningar och meditation såväl som frivilliga insatser för att hjälpa andra som behöver det. Meditationsundervisningen - frånsett ett antal grundläggande inledande övningar - är alltid individuellt anpassad för att passa den personliga livssituationen och förståelsen. Denna undervisning sker inom ramen för ett samspel mellan lärare och lärjunge. De psykologiska metoderna hos den indiska vajrayanans visualiseringsövningar tillämpas utan att klänga fast vid strikt historiska former. Målet är att utveckla en öppen människa som handlar med utgångspunkt från självinsikt och eget ansvar, och som är ett föredöme för andra.

Arya Maitreya Mandala är en gemenskap av praktiserade buddhister som inte lever i celibat. Tillhörighet till sanghan Arya Maitreya Mandalas vänner är möjlig för envar över 14 år som önskar att lära känna Buddhas lära. Han eller hon ska också vara er villig att efter noggrann prövning och av fri vilja tillämpa en praktiserande buddhists fem etiska övningar i det egna vardagen.

Efter åtminstone tre års tillhörighet till Arya Maitreya Mandalas vänner finns möjligheten att bli utnämnd som kandidat till sanghan. Man ska ha fyllt 18 år. Det innebär en tid av träning och uppgifter som är kombinerade med vissa löften. Kandidat - tiden tar åtminstone tre år och avslutas med invigningen ( abhisheka ) i sanghan där man också avlägger bodhisattvalöftet. Löftet innebär att ägna alla sina energier till att förverkliga Buddhas lära och tjäna den genom att stadigt försöka att vidareutveckla sig själv och hjälpa andra i deras utveckling.

Medlemmar av sanghan bär speciella dräkter vid officiella tillfällen, retreater, genomförandet av religiösa ceremonier osv. Medlemmarna är varken munkar/nunnor eller s.k. lekmän. Alla medlemmar av sanghan uppmanas att hjälpa till med sanghans aktiviteter och att själva tjäna sitt livsuppehälle, helst genom ett yrke som står i samklang med Buddhas lära. Genom att tjäna andra - med hågkomst av ens bodhisattvalöfte - försöker sanghans medlemmar leva ett liv där meditation, studier, andakt ( pûjâ ), eventuellt familjeliv och yrke integreras som harmoniska delar av vägen.

Alla övningsmetoder, vare sig det gäller meditation, andakt, eller visualiseringsövningar ( sadhana ) ses som verktyg och inte som mål i sig själva. Deras enda syfte är att hjälpa oss att förverkliga Buddhas budskap - frihetens smak - i våra egna liv.

Arya Maitreya Mandalas kurser och retreater är öppna för vänner, kandidater och medlemmar av sanghan eftersom alla kan bidra med något. Det finns ingen plattform för elitistiska känslor. Det är mycket väsentligt att praktisera med utgångspunkt från "Beginners mind", nybörjares sinne, som Ven. Suzuki Roshi så träffande har uttryckt saken.

1982 överförde Lama Anagarika Govinda sanghan andliga ledning till Ven. Advayavajra ( Dr. K- H Gottmann ) som var Lama Govindas huvudsaklige lärjunge under 25 år. I augusti 1999 överförde Ven. Advayavajra ledningen av sanghan till sin efterträdare och Dharma - arvinge, Ven Asanga. Han är den ende som är auktoriserad att fortsätta successionen inom Arya Maitreya Mandala. Ven. Advayavajra forsätter dock att arbeta för sanghan och ger råd och stöd.

Just nu finns största delen av sanghans medlemmar i Tyskland. Det finns också medlemmar i Singapore såväl som i Sverige.

För att få mera information om kurser och publikationer kontakta :

Lama und Li Gotami Govinda Stiftung(AMM)
Dr Armin Gottman
Luitgardstrasse 14 - 18
75177 Pfortzheim
Tel&Fax 0049,07231,5897447

Hemsida: http://www.lama-govinda.de/

 

Tillbaka till startsidan